Terkenang Dan Merlinang

Jauh petang tadi aku mengelamun.... almaklumlah cuti panjang duduk rumah menjaga xyl yang dicintai sakit, sekali sekala kena jadi papasitter le bang..... memasak, mengemas, membasuh.... pendek kata serba serbi lah yang biasanya keje surirumah yang buat. Tapi apa ada hal selama ni pun aku buat gak, tapi lebih sikit aje.... pembantu tengah sakit.

Opsss.... aku lupa nak ucapkn terima kasih pada abg Man Botak BMX kerana susah payah tolong carikan ikan haruan untuk xyl aku dah le tu siap siangkan lagi.....terima kasih bro... rasanya tak terbalas jasa bro aku nk balas, dari aku demam denggi siap abg man ngan kak tun masakkan sup ketam sampailah ke ikan haruan untuk xyl aku..... tima kasih abg man.

Apa yang aku mengelamun petang tadi??? Ha... menatang kat gambar bawah ni le....HARRIS AN/PRC 105 HF Manpack Radio..... Inilah teman aku berbual kalau masa dalam keje.... ini lah penghilang rindu dan pengirim berita...nak ada phone dalam hutan .... tak dapat bang oiiii....... aku cukup sayangkan radio jenis ni, sebab apa senang nak pakai, tambah plak ringan dan bateri tahan lama.... TAPI... yang menjadikan air mata hati aku merlinang sebab apa ada sesetengah yang tak menghargai benda ni.... main campak campak macam sampah... biar dalam stor buat sarang labah labah.... dan macam macam lagi... mungkin bukan harta mak bapak dia punya.... bukan murah oooo.... puluh ribu bang...

Tambahan lagi dengan harga yang sangat mahal mungkin aku hanya memendam cita cita aje... almaklumlah waktu untuk aku keluar dari baris pelan menggamit tiba.... mungkin hanya tinggal kenangan aku dengan set kesayangan aku yang bernombor siri R203/98.... mungkin nasib kau lebih baik sang radio jika mendapat tuan yang sayang dan perihatin dengan diri mu.... tapi apakan daya jika sebaliknya maka sengsaralah nasib mu wahai sang radio.

Perinsip aku cukup senang, harta pejabat akan ku jaga seperti harta ku sendiri.... sebab apa bila kita memerlukannya di saat genting dan kecemasan, tak lah gelabah ping pong jadinya. Ini tidak terkejar sana, terkejar sini, melaung sana, melaung sini..... mulalah minta harta benda orang sebab apa hak sendiri dah lingkup bahana tak boleh pakai atas sebab kecuaian dari kealpaan diri sendiri. itulah aku sering berpesan pada pada diriku, keluarga, rakan pejabat mahupun rakan di sekeliling.... menghargailah sesuatu benda,nikmat atau pun anugerah tak kira datangnya dari manusia mahupun yang MAHA KUASA..... jagalah dan peliharalah dengan penuh tanggung jawab serta hargai dengan jiwa yang jujur dan ikhlas. Nescaya setiap perbuatan yang baik akan beroleh kebaikan tak kira di dunia ataupun di alam fana kelak....

Oklah.... dah panjang aku menceceh ni... kepada sahabat ku "wahai sahabat ku mungkin bulan depan adalah sekian kalinya kita akan bertemu.... maka ku berpesan kepada mu berkhidmat dengan penuh setia dan taat tanpa mengira jemu sehingga riwayat mu masih ada..... segala budi dan jasa mu tetapkan ku kenang sehingga ke akhir hayat ku..... selamat tinggal rakan ku wahai si radio"......73 Blahhhhhhhhh


No comments:

Post a Comment